zondag 15 maart 2009

De natuur ontwaakt / Nature's awakening

Het zonnetje schijnt toch al een beetje meer, en de natuur ontwaakt !
Terwijl ik in de tuin aan het opruimen was, ontdekte ik de eerste hommel, die, pas ontwaakt, zich tegoed deed aan de nectar van een krokus, om op krachten te komen.
We hebben ook al eens een hommel en een bij "gered", die slapjes op de tuintafel lagen :
een lepeltje vloeibare honing, en we konden zien, hoe ze die opzogen, om nadien weg te "zoemen".
Ook de vogels zijn nu druk bezig, nesten bouwen, sommige hebben misschien al eitjes of kleintjes te verzorgen. In onze "restaurant" tuin is het nu een aan- en afvliegen van jewelste !
(voor de niet-antwerpenaren : jewelste betekent zoveel als "enorm" )
Overal springen knoppen open, en komen plantjes uit de aarde.
Op de 2e foto komt de rabarber al "kijken", en ook enkele "Bluebells" (zgn. wilde hyacinten).
Die bloeien terwijl de rabarber nog klein is, en nadien neemt de rabarber hun plaats in.
The sun is shining a bit more now, and nature's awakening !
While I was clearing up in the garden, I discovered the first bumble bee in a crocus, getting strength from the nectar.
Years ago we "rescued" a bumble bee and a bee, which were very weak after the winter, and were crawling on our garden table : we gave them some liquid honey, and saw them sucking it; afterwards, they "buzzed" away.
The birds are also very busy now, building nests, some may even have eggs or chicks already. In our "restaurant" garden, they're flying on and off.
Buds are opening and plants are peeping through the earth. On the 2nd picture, you can see the rhubarb coming up, and also some Bluebells. They flower when the rhubarb is still small, and when they're finished, rhubarb covers the place.

2 opmerkingen:

  1. Die eerste voorbodes van de lente doen een mens toch telkens weer opfleuren. En de dagen worden ook zichtbaar langer. In het zonnetje uit de wind is het soms al lekker warm. Eindelijk ... en nu maar hopen dat we geen winterprik meer krijgen. Daar hebben we geen zin meer in, he.
    Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee van de insectjes te helpen met een lepeltje honing, daar zou ik eigenlijk nooit opgekomen zijn !!!

    God zeg, ik ben jaloers op je rabarber, hier komt die pas binnen anderhalve maand boven !!! Ik heb dit weekend mij een ongeluk gezocht naar het eerste bloemetje dat zou zijn bovengekomen in mijn hof, maar ik zie er nog geen !!!

    BeantwoordenVerwijderen